dilluns, 28 de maig del 2018

Anàlisi lexicomètrica




El corpus textual objecte d’aquesta anàlisi lexicomètrica amb el programa AntConc s’ha constituït a partir de la recopilació de cinc posts, a l’atzar, de diferents blogs de temàtica feminista. Així, per ordre de publicació, el corpus textual es forneix dels posts següents:

1.      Títol blog: Blog lila de Factoría lila
Post: Fea, me llaman fea
Data de publicació: 16/01/2016

2.      Títol blog: Parece amor, pero no lo es
pareceamorperonoloes.com
Post: Amor 2.0
Data de publicació: 26/10/2017

3.      Títol blog: Proyecto Khalo
Post: Reivindicando a las filósofas invisibilizadas
Data de publicació: 01/05/2018

4.      Títol blog: Blog de Coral Herrera
Post: La feminista que encontró a su príncipe azul
Data de publicació: 20/05/2018

5.      Títol blog: Locas del coño
Post: No quiero tus piropos: quiero caminar sin miedo
Data de publicació: 23/05/2018


Un cop carregat i obert el corpus textual a AntConc, es procedeix a aplicar alguna de les eines d’anàlisi per a la posterior interpretació de les dades resultants.

El primer tipus d’anàlisi és el de freqüències que consisteix a comptar les paraules d’un corpus i mostrar-les mitjançant una llista ordenada que comença per la paraula més freqüent fins a la que ho és menys. La primera columna indica la posició d’una paraula; la segona, el número de vegades que es repeteix en el corpus, i la tercera és la paraula en qüestió. En la primera Word List s’observa com les dues primeres paraules significatives en relació amb l’anàlisi lexicomètrica que es vol dur a terme ocupen els llocs 24è i 26è i són, respectivament, “filosofia” i “amor”. La primera es repeteix 13 vegades, la segona, 12.

Cal, però, una anàlisi de freqüències més acurada i per a això s’aplica una Stopword list que treu les paraules amb funció gramatical però sense significat lèxic com, per exemple, els articles o les preposicions. El resultat és el següent:



#Word Types: 1025


#Word Tokens: 1527
#Search Hits: 0
1 33 no
2 13 filosofía
3 12 amor
4 10 decir
5 10 filósofas
6 10 mujeres
7 10 todo
8 9 bien
9 8 campaña
10 8 pensadoras
11 8 todas
12 7 día
13 7 feminismo
14 7 vida
15 7 yo
16 6 gracias
17 6 historia
18 6 miedo



De la posició 1 a la 18, paraules com filòsofes, dones, pensadores, totes, feminisme o història ens estarien indicant la lluita de la dona per a fer-se visible en àmbits de protagonisme marcadament masculí com la filosofia i la història. Amb tot, sobta que la paraula núm. 1 del ranking sigui “no”, que es repeteix fins a 33 vegades, podria ser, al meu parer, el reflex que el feminisme es construeix i es viu des de la resistència, des de la oposició a estructures mentals i socials molt patriarcals. La segona paraula, en freqüència (13), és “filosofia”, i té sentit, perquè el corpus és un recull de posts feministes entre els quals destaca Reivindicando a las filósofas invisibilizadas. La tercera paraula, però, és “amor” que, per la seva freqüència (12), indica el grau de preocupació que genera entre les feministes, especialment el rebuig de mites com l’”amor romàntic” o el “príncep blau” i la construcció d’un amor en llibertat, respecte i empatia vers l’altre. La quarta, 10 vegades repetida, és “dir” perquè, potser, cada cop més les dones abandonen el rol de passives i esdevenen actives, “diuen”, i bona prova d’això, són els posts que formen el corpus objecte d’aquesta anàlisi.




Una altra manera diferent de veure i analitzar un corpus textual són les concordances que mostren tots els contextos en què apareix una paraula. S’han escollit dues: les de “feminisme” i “història”.

Les concordances de la paraula “feminisme” indiquen que es tracta d’un moviment revolucionari, la història i les protagonistes del qual són objecte d’estudi a les facultats universitàries, i que l’”amor" és justament l’espai de fricció entre el feminisme i altres institucions socials marcadament patriarcals com ara l’Església, la monarquia o l’exèrcit tal com manifesta Coral Herrera en el seu post La feminista que encontró a su príncipe azul.

Les concordances de la paraula “història” remeten al context intel·lectual, acadèmic, de la matèria d’Història de la Filosofia per a posar de manifest l’absència de les dones i la necessitat de la seva aportació per defugir d’una visió parcial i empobrida de la història de la filosofia.

Per què “feminisme” i “història”?
Tres dels cinc posts que formen el corpus textual són posteriors al 8 de març de 2018. Una data que constitueix un punt d’inflexió en la història del feminisme pel seu caràcter global, pel seu seguiment i, sobretot, perquè les seves demandes han arribat a instàncies polítiques tradicionalment allunyades de les seves reivindicacions. Un altre punt d’inflexió ha estat constituït per la sentència en el cas de violació múltiple de “La Manada”. La onada d’indignació i rebuig envers una justícia patriarcal, la solidaritat amb la víctima, el hastag #Noésno a les xarxes socials, potser servirien de context per a explicar la primera posició de la paraula “no” en aquesta anàlisi lexicomètrica, així com la preocupació de les dones per situar-se, en igualtat de condicions, en el camp del pensament.


1 comentari:

  1. Molt interessant, Montserrat!
    En aquestes temps en que la idea de "post-feminisme" s'equipara de ple amb un nou masclisme (i adoració al patriarcat), és important que posem en valor les reflexions feministes com les que has recollit.
    Enhorabona per la feina!

    ResponElimina